תאונה, מכל סוג שהוא, היא לא חוויה נעימה. ואם הייתם מעורבים באחת כזו, אז נאחל קודם כל בריאות ותקווה שאתם או קרובים לכם לא נפגעו.
ישנן רמות שונות של מצבי רכב אחרי תאונה, זאת בהתאם לסוג הנזק שנגרם לו. במקרה שמדובר בנזק קל, אז לרוב אין בעיה ומתקנים. אולם כאשר מדובר בנזק משמעותי, בדרך כלל יכולים להתפתח שני מצבים של המשך טיפול הקשורים לתהליכי שמאות:
מצב א’ – הערכת שמאי, אישור לתיקון וחזרה לכביש
מצב ב’ – הערכת שמאי מגדירה את הרכב כלא בר תיקון או בשפה היומיומית רכב “טוטאלוס”
רכב אחרי תאונה קשה, שעבר תיקון (דרך הביטוח או באופן פרטי על ידי בעליו) ועבר בדיקת שמאי המאשרת כי הוא כשיר לעלות בחזרה על הכביש מבחינת בטיחות ותפקוד, חוזר להיות רכב ככל הרכבים.
אמנם הערך שלו צפוי לרדת, סביר להניח שחברת הביטוח תעלה את מחיר הפוליסה בחידוש הביטוח ויש סיכוי גבוה, שיהיה קשה למצוא לו קונה לאחר תאונה משמעותית. אך עדיין בשורה התחתונה, הרכב חוזר לשימוש המקור שלו.
במקרה כזה, במידה והרכב היה תחת אחריות ביטוח מקיף והטיפול נעשה דרך חברת הביטוח, הרכב נשאר בחזקת הביטוח ואילו הלקוח, צפוי לקבל החזר כספי בהתאם לשווי הרכב והסכם הביטוח.
במקרה שבו הרכב היה ללא ביטוח מקיף ואפשרויות התיקון לא כדאיות או לא אפשריות, לא נותרת בפני בעל הרכב, אלא אפשרות אחת והיא מכירת הרכב לפירוק.
אחת הסיבות השכיחות ביותר, בעקבותיה רכבים נמכרים לפירוק היא תאונה שבה, הרכב נפגע בצורה כזו שלאף אחד מהצדדים (חברת הביטוח והבעלים) אין אינטרס כלכלי לתקן ולהשמיש אותו בחזרה לפעילות כרכב פעיל.
במקרה כזה, הפתרון הנכון ביותר גם מבחינה כלכלית, אך גם מבחינה סביבתית, הוא למכור את הרכב לעסק מקצועי המתמחה בפירוק רכבים לצורכי שימוש חוזר של חומרי הגלם. במקום שהרכב ייעלה חלודה, יהפוך למחסה לזוחלים ולמטרד כללי, מפרקים אותו לחלקי חילוף ומחזור של מתכת.
בגרר חן, אנחנו מלווים בעלי רכב אחרי תאונה וחוסכים להם זמן וכסף של בירוקרטיה ובעיות.