במערכון המכונית המגויסת של הגשש החיוור, מגיע גברי לאסוף את המכונית שלו שגויסה למלחמה. במהלך השיח הוא מגלה שלרכב אין מנוע. כאשר הוא שאול את האחרים איפה המנוע? הם עונים לו את התשובה האייקונית המפורסמת: “היה מנוע?”
ובכן, בשונה מהמערכון, לכל רכב יש מנוע, ואם זאת, יש מצבים שבהם נתקלים ברכב בלי מנוע. לרוב, זה יקרה מכיוון שהמנוע שלו נהרס עד לבלי תקנה והעלות של התקנת מנוע חלופי גבוהה מדי עד כדי לא משתלמת.
התשובה היא כן, יש דבר כזה ובהחלט ניתן למכור רכב ללא מנוע. כאשר ישנן שתי אפשרויות סביב העניין הזה.
מכירת הרכב לעסק המתמחה בתיקון מכוניות מקולקלות, כולל מכוניות ללא מנועים. במקרה כזה, המכירה היא מכירה לכל דבר, והיא כוללת תהליך רישום של העברת בעלות על הרכב מהמוכר לקונה.
לעסקים הללו, המתמחים בתחום הרכב וחלפים, יש את המשאבים והכדאיות הכלכלית להתקין מנוע חלופי לרכב ולהחזיר אותו לשימוש (משאבים שלאנשים פרטיים אין).
ישנם בתי עסק, כמו גרר חן, המתמחים בקנייה של רכבים למטרת פירוק ועבורם אין זה משנה אם הרכב עם מנוע, בלי מנוע, עם גלגלים או בלי גלגלים. הם מתמחים בתהליכי פירוק של הרכב למטרת חלקי חילוף ומחזור חומרי הגלם מהם בנוי הרכב.
קונה רכבים כדוגמת, גרר חן, משלמים לבעל הרכב על קניית הרכב ממנו לפירוק. אם זאת, ההיגיון מכתיב כי, התשלום שיינתן עבור רכב בלי מנוע, יהיה נמוך יותר מתשלום עבור רכב במאפיין דומה עם מנוע.
לא. במקרה שמוכרים את הרכב לעסק לפירוק מכוניות, כמו גרר חן, אין צורך בהליך העברת בעלות. על בעל הרכב בפעולה יחסית פשוטה, להצהיר באמצעות טופס מיוחד במשרד הרישוי, כי הרכב נמכר לפירוק ולמעשה מבטל את רישיון הרכב, כך שהרכב מוסר ממערכת הרישום של רכבים פעילים.
בית העסק גרר חן כולל כחלק מהשירות של קניית הרכב, גם הובלת הרכב ללא מנוע על ידי גרר למגרש הפירוק.