“פרק אותו, הוא בכלל לא שווה את הברזל שלו”.
זהו ביטוי שלרוב תמצאו בשיחה על רכב ישן ותקול שמייצר לבעלים שלו כאב ראש כספי סביב הוצאות תיקון חוזרות ונשנות, כמו בור ללא תחתית. ואכן לפעמים המשפט הזה פוגע בול, הרכב לא שווה שתמשיכו להשקיע בו והגיעה העת לעשות את הדבר הנכון שבו כולם מרוויחים. להעביר את הרכב לפירוק.
זהו תהליך שבו חלקי הרכב השונים מפורקים לצורכי מחזור של חלפים ושל חומר בעיקר של סוגי מתכות המהווים את עיקר הרכב. התהליך עצמו נקרא גם גריטה, מהמילה גרוטאה, הפיכת משהו לחסר ערך בהשוואה למוצר המקורי.
פירוק רכבים ולמעשה כלי תחבורה שונים למחזור למתכת נפוץ בארץ ובעולם, למעשה ניתן למצוא מקומות בעולם המפרקים, אוניות ענק, מטוסים, רכבות, משאיות וכמובן רכבים (הנפוץ ביותר).
כאשר אתם מעבירים את הרכב הישן שלכם לפירוק (גריטה) קורה משהו שלא קורה הרבה פעמים, כולם מרוויחים.
אתם מרוויחים, פחות כאב ראש, פחות תשלום אגרת רישוי רכב על רכב עומד, מקבלים כסף עבור מכירה הרכב. קונה הרכבים לפירוק שרכש את הרכב, מרוויח ממכירת הרכיבים של הרכב למחזור וכחלפים משומשים לרכבים אחרים. והמרוויחה השלישית היא הסביבה. רכב ממוחזר הוא רכב שמפסיק לזהם, החלקים שלו ממוחזרים ומפחיתים את שרשרת הייצור וכריית משאבים ובכך ישנה תרומה משמעותית לאיכות הסביבה.
כאשר ממשיכים לנסוע ולהחזיק ברכב ישן יכולים להתעורר מספר סיכונים שחשוב להיות מודעים אליהן:
מוטב כי במצב שבו ישנם כה הרבה סיכונים תיצרו קשר עם קונה רכבים לפירוק, כמו גרר חן ותבדקו את האפשרות הזו של הפירוק. אין שום “סיכון” רק בלבדוק.
כמות הרכבים שנגרעים מהכביש בכל שנה הינה כמחצית מכמות הרכבים החדשים שעולים על הכביש (השוואת נתוני גריעה ורכישת רכבים בין השנים 2018-2021).